Fast Torgplats (Säsongsplats)
Fasta saluplatser
I denna ansökan kan organisationer ansöka om fast säsongsplats, minst en månad och högst ett år, på de offentliga platser som kommunen upplåter för torghandel, upplag och hjulburen matvagn. Ansökan är också tillämpliga på uteserveringar i direkt eller nära anslutning till caféer och restauranger inom de fyra tätorterna och som upplåts av kommunen genom arrende på allmän platsmark och/eller offentlig plats.
Säsongsförsäljning av bär
- Torghandel av frukt, bär och grönsaker och rotfrukter får ske på Stora torget i Sävsjö varje helgfri vardag under maj till och med augusti månad. För detta har två platser utsetts. Vid fler än två godkända sökande lottas dessa platser ut för en säsong i taget.
- Platserna lottas senast 15 mars 2023 bland de företag som lever upp till kraven. Lottning sker under förutsättning att det är fler än två kvalificerade företag som anmält sitt intresse.
För godkänd ansökan gäller följande:
- Du ska fylla i alla uppgifter i e-tjänsten och signera med BankID. (detta innebär att du kommer att hållas som ansvarig för uppgifterna i denna ansökan, detta gäller även om du agerar som ombud för en organisation).
- Du ska bifoga F-skattsedel tillsammans med föregående årsredovisning (alternativt balans- och resultaträkning).
- Kommunen gör en kreditupplysning på ditt företag. Är ditt företag en enskild firma gör vi en personlig kreditupplysning på innehavaren av företaget.
- Du blir inte godkänd för säsongsplats om ditt företag har obetalda skatteskulder eller om vi bedömer företaget som oseriöst, exempelvis inte betalar arbetsgivaravgifter.
Genom ansökan medger sökande att Sävsjö kommun i motiverade fall får ta ut relevanta uppgifter gällande sökanden och dess företrädare, samt lämna dessa vidare till skatteverket i 8 år från dess inlämnande.
Godkännande och tilldelning av plats:
- Du får veta om du har blivit tilldelad en plats via de uppgifter du meddelat i denna e-tjänst.
- Blir du tilldelats plats ska du betala fastställd torgtaxa. Denna ska betalas in senast två veckor efter vi tilldelat dig platsen. Därefter upphör rätten till att nyttja platsen.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
Lagringstid
- 8 år
Platsupplåtaren ska spara dokumentationen i sju år efter det kalenderår upplåtelsen skedde och göra dessa tillgänliga berörda myndigheter ifall de efterfrågas.
Mottagare av personuppgifter
Sävsjö kommun avser att genomföra en personuppgiftsbehandling som rör dig. Informationen samlas in av tekniska förvaltningen som nås via Sävsjö kommuns växel, telefon 0382-152 00 eller e-post kommun@savsjo.se. Sävsjö kommuns dataskyddsombud nås via Höglandsförbundet, telefon 0381-679 500 eller e-post dataskyddsombud@hoglandet.se. Information om dataskyddsombudet finns på www.hoglandet.se.
Du har rätt att kontakta Sävsjö kommun för att få information om vilka uppgifter om dig som finns registrerade. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade eller i vissa fall raderade.
Övriga upplysningar
Platsupplåtaren (Sävsjö Kommun) är skyldig att bevara uppgifterna och på begäran lämna dem till Skatteverket.
Personuppgifterna kommer inte att föras över till tredje land.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten.
Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@savsjo.se
Frank Isaksson
tekniska@savsjo.se
0382 -152 14
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Verksamhetens omfattning
- Företagsuppgifter
- Övriga meddelanden
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in