Beställning av intyg och skatteärende till lönekontoret Sävsjö kommun
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som arbetar eller har arbetat i Sävsjö kommun beställa arbetsgivarintyg, tjänstgöringsintyg, inkomstintyg eller intyg om förlorad arbetsinkomst.
Anställda i Sävsjö kommun kan även göra en ändring av ditt skatteavdrag, antingen anmäla frivilligskatt eller nytt skattebeslut för jämkning eller liknande.
- Arbetsgivarintyg
Arbetsgivarintyget innehåller uppgifter om hur mycket och när du har arbetat, vilken lön du har haft och varför arbetet upphörde. Arbetsgivarintyg skickas digitalt till arbetsgivarintyg.nu - Årsinkomst till Försäkringskassan
Årsinkomst till Försäkringskassan lämnas på Försäkringskassans webbplats. - Tjänstgöringsintyg
Tjänstgöringsintyget innehåller uppgifter om anställningstid och befattning. Ett tjänstgöringsintyg använder du för att styrka dina meriter när du söker arbete eller utbildning. - Tjänstgöringsbetyg
Tjänstgöringsbetyg kan du få först efter att du slutat din anställning. - Inkomstintyg
Inkomstintyget innehåller uppgifter om anställning och inkomst. Ett inkomstintyg kan du behöva om du har ärenden gällande banken, barnomsorg, försäkringsbolag. - Intyg om förlorad arbetsinkomst
Intyg om förlorad arbetsinkomst används när du behöver styrka vilken arbetsinkomst du förlorat för att exempelvis medverka i fackliga möten eller andra aktiviteter. - Intyg om förlorad arbetsinkomst för förtroendevald
Intyg om förlorad arbetsinkomst används när du som förtroendevald behöver styrka vilken arbetsinkomst du förlorat för att exempelvis medverka i sammanträde. Förlorad arbetsinkomst gäller enbart möten med nämnd och officiella uppdrag, inte förmöten med det egna partiet.
Val för ändring av ditt skatteavdrag:
- Frivilligskatt
Lämna in en ändring av ditt månatliga skatteavdrag med ett frivilligt belopp som dras utöver den summa som idag dras via löneutbetalning. - Nytt skattebeslut
Lämna in en ändring av nytt skattebeslut för jämkning eller liknande.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- 3 månader
Mottagare av personuppgifter
Sävsjö kommun avser att genomföra en personuppgiftsbehandling som rör dig. Informationen samlas in av kommunledningskontoret som nås via Sävsjö kommuns växel, telefon 0382-152 00 eller e-post kommun@savsjo.se. Sävsjö kommuns dataskyddsombud nås via Höglandsförbundet, telefon 0381-679 500 eller e-post dataskyddsombud@hoglandet.se. Information om dataskyddsombudet finns på www.hoglandet.se.
Du har rätt att kontakta Sävsjö kommun för att få information om vilka uppgifter om dig som finns registrerade. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade eller i vissa fall raderade.
Övriga upplysningar
Personuppgifterna kommer inte att föras över till tredje land.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten.
Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@savsjo.se
Åsa Holmberg
asa.holmberg@vetlanda.se
0383 - 971 16