Ekonomiskt bistånd - återansökan
Den här tjänsten kräver inloggningHar du inget pågående ärende eller om det var mer än tre månader sedan du senast ansökte om ekonomiskt bistånd ska du istället ska du i stället kontakta en handläggare via socialförvaltningens reception på tel: 0382- 154 60.
Innan du påbörjar ansökan:
Då du gör ansökan digitalt så ska du bifoga underlag (faktura, kvitto) som styrker dina uppgifter.
- BankID, i mobilen eller datorn.
- Senaste inkomstspecifikation (lön, a-kassa, ersättningar från Försäkringskassan med mera) för samtliga i hushållet.
- Hyresspecifikation och kvitto eller underlag på betald hyra för föregående månad. Om du har flyttat så ska du bifoga nytt hyreskontrakt.
- Underlag för de utgifter du söker bistånd till.
- Nya beslut som rör er ekonomi och som tidigare inte har lämnats in till din handläggare (till exempel nytt beslut om bostadsbidrag)
- Vid arbetslöshet – redovisa din planering med arbetsförmedlingen samt vilka arbeten du har sökt sedan föregående ansökan.
- Vid sjukdom – aktuellt läkarintyg för sjukskrivning.
- Vid nytt arbete - redovisa anställningsavtal.
- Om du har blivit arbetslös ska du redovisa arbetsgivarintyg.
Bra att veta
För att du ska kunna slutföra ansökan så behöver alla fält fyllas i. Det går bra att fotografera dina handlingar med mobilkamera och bifoga. För att din ansökan ska kunna behandlas är det viktigt att du har bifogat alla efterfrågande handlingar. När din ansökan är komplett och inskickad kommer din handläggare att återkomma till dig med beslut.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 6 månader
Mottagare av personuppgifter
Sävsjö kommun avser att genomföra en personuppgiftsbehandling som rör dig. Informationen samlas in av socialförvaltningen som nås via Sävsjö kommuns växel, telefon 0382-152 00 eller e-post kommun@savsjo.se. Sävsjö kommuns dataskyddsombud nås via Höglandsförbundet, telefon 0381-679 500 eller e-post dataskyddsombud@hoglandet.se. Information om dataskyddsombudet finns på www.hoglandet.se.
Du har rätt att kontakta Sävsjö kommun för att få information om vilka uppgifter om dig som finns registrerade. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade eller i vissa fall raderade.
Övriga upplysningar
Personuppgifterna kommer inte att föras över till tredje land.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten.
Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
social.soc@savsjo.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Ansökan
- Sysselsättning
- Inkomster
- Utgifter
- Övriga uppgifter (samtycke med mera)
- Kontaktuppgifter
- Signera och skicka in