Serveringstillstånd - Ändring eller återkallelse av nuvarande tillstånd
Den här tjänsten kräver inloggningÄndring eller återkallelse av nuvarande serveringstillstånd. Eventuell anmälningsavgift betalas in till kommunen i samband med anmälan om ändring på bankgiro 588-7062. Läs mer om Taxor och avgifter på kommunens hemsida. Märk inbetalningen med "ändring serveringstillstånd Sävsjö och bolagsnamn".
Du är skyldig att anmäla betydande förändringar i ditt gällande tillstånd som till exempel:
- avbrott i verksamheten
- avveckling eller försäljning
- namnbyte (serveringsställe)
- namnbyte, adressändring (tillståndshavaren)
- ombyggnation
- serveringens omfattning
- serveringstider
- verksamhetsinriktning
- ändring av ägarförhållande eller styrelse.
När du avvecklar eller säljer din restaurangverksamhet ska serveringstillståndet återkallas. Detta är en förutsättning för att kunna meddela tillstånd till den nya köparen. När du gjort din begäran kommer du att få ett skriftligt beslut om att tillståndet är återkallat. Enligt 9 kap. 11 § alkohollagen (2010:1622)
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Gallring sker 5 år efter tillståndet har upphört.
Mottagare av personuppgifter
Sävsjö kommun avser att genomföra en personuppgiftsbehandling som rör dig. Informationen samlas in av myndighetsförvaltningen som nås via Sävsjö kommuns växel, telefon 0382-152 00 eller e-post miljobygg@savsjo.se. Sävsjö kommuns dataskyddsombud nås via Höglandsförbundet, telefon 0381-679 500 eller e-post dataskyddsombud@hoglandet.se. Information om dataskyddsombudet finns på www.hoglandet.se.
Du har rätt att kontakta Sävsjö kommun för att få information om vilka uppgifter om dig som finns registrerade. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade eller i vissa fall raderade.
Övriga upplysningar
Personuppgifterna kommer inte att föras över till tredje land.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten.
Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Myndighetsnämnden
miljobygg@savsjo.se
Alkoholhandläggare
miljobygg@savsjo.se
0382- 152 65